Algemene voorwaarden van Optimaal Zorg rechtsgeldig vertegenwoordigd door Mevrouw P.M de Bruin te Soest, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland onder nummer 32114235.
Deze algemene voorwaarden informeren u over zaken die van belang zijn voor een goede zorgverlening. Zo weet u wat u van Optimaal Zorg kunt verwachten en wat onze zorgverleners van u verwachten.
De algemene voorwaarden beginnen met de voorwaarden die betrekking hebben op onze zorgverlening. Aansluitend leest u de voorwaarden die betrekking hebben op zorgverlening thuis. Wanneer u na het lezen van deze voorwaarden nog vragen heeft, kunt u contact met Optimaal Zorg via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Algemeen medewerkers (vertegenwoordigers van het zorgbureau, zzp-ers in de zorg die via ons bij u werken) hebben de professionele en morele plicht hun werkzaamheden te verrichten met de nodige zorgvuldigheid en respect voor algemeen aanvaarde maatschappelijke waarden en normen, zoals die in het dagelijks verkeer worden gebezigd. Daarbij draait het om wederzijds respect, professionaliteit, betrokkenheid en inlevingsvermogen.
Onze dienstverlening, zorgovereenkomsten en zorgplannen leveren wij en stellen we op aan de hand van een indicatie van de huisarts, transferverpleegkundige en/of van een wijkverpleegkundige. De inhoud van de zorgverlening wordt vastgelegd in een volledig op de persoon toegesneden zorgplan. Uw wensen worden zoveel mogelijk in de zorgverlening betrokken. Het zorgplan maakt deel uit van het digitale cliëntendossier Nedap.
Naast het vastleggen van afspraken is het cliëntendossier een communicatiemiddel tussen de verschillende zorgverleners, zorgvrager en eventuele mantelzorger(s). Optimaal Zorg verwacht dat zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) meewerkt aan het opstellen van een correct en volledig dossier.
Zorgvragers hebben het recht een behandeling te weigeren. In dat geval treedt Optimaal Zorg in overleg met zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) om het probleem helder te krijgen en op te lossen, zodat de zorg- en dienstverlening verder naar ieders tevredenheid worden uitgevoerd.
Het aantal uren zorg dat is geïndiceerd, is een gemiddelde. Optimaal Zorg kan en mag hiervan afwijken tot benodigde grens. Als er een aanzienlijke en/of blijvende wijziging in uw zorgbehoefte komt, kan er door zorgvrager, eventuele mantelzorger(s) of door Optimaal Zorg een vervolgindicatie worden aangevraagd en opgesteld. Wanneer de vervolgindicatie afwijkt van de bestaande indicatie, legt Optimaal Zorg de wijziging schriftelijk vast. Wanneer de indicatie vervalt, wordt geen zorg meer verleend. Dan volgt afsluiting van de zorg.
Optimaal Zorg registreert de zorguren die zorgvrager ontvangt door middel van een digitale urenregistratie in het digitale cliëntendossier Nedap, dat voldoet aan de actuele wet- en regelgeving op het gebied van privacybescherming. Op basis van deze registraties worden de zorguren gedeclareerd.
Voor zorgverlening in PGB waaraan een indicatie van de gemeente en/of zorgkantoor ten grondslag ligt, betaalt zorgvrager een eigen bijdrage thuiszorg die wordt geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Deze rekening ontvangt zorgvrager één keer per vier weken. Over de hoogte van deze eigen bijdrage kunnen zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) meer informatie opvragen bij het CAK in Den Haag, kosteloos te bereiken via telefoonnummer 0800-1925.
Zorgvrager kan ook zonder indicatie zorgverlening krijgen. In deze situatie geldt uiteraard dat zorgvrager zelf de rekening krijgt, gebaseerd op de geldende tarieven voor particuliere zorg.
Ter bescherming van uw privacy hanteert Optimaal Zorg een privacyverklaring (https://optimaalzorg.nl/privacyverklaring). Deze voldoet aan de actuele wettelijke voorschriften en regels. Onze zorgverleners zijn gehouden zorgvuldig om te gaan met uw persoonsgegevens. Wij verwachten van zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) dat zij zorgvuldig omgaan met de privacy van onze zorgverleners.
Schade veroorzaakt door onze zorgverleners kunt u in sommige gevallen vergoedt krijgen van hun eigen verzekering. Zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) en de zorgverlener moeten de schade zelf zo snel mogelijk melden bij hun eigen verzekering en diens richtlijnen in deze opvolgen. Zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) moeten schade zo spoedig mogelijk, binnen 72 uur, schriftelijk aan Optimaal Zorg melden.
Optimaal Zorg is niet aansprakelijk voor de door zorgvrager toegebrachte schade als gevolg van gedragingen van de zorgverlener, indien deze schade het gevolg is van opzet en/of grove schuld van de zorgverlener. In die gevallen moet zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) een en ander in direct contact met de zorgverlener in kwestie afhandelen. Als zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) een dergelijk voorval meldt bij Optimaal Zorg worden passende maatregelen genomen.
Bij aanvang van de zorgverlening verlangen wij van zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) dat zij onze zorgverleners op de hoogte stellen van al hun eisen/wensen ten aanzien van het gebruik van privé-eigendommen voor zover dit in de uitoefening van de functie van belang is. Wij verwachten van zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) dat geld en kostbaarheden op een afgesloten plaats in huis worden bewaard. Het is te allen tijde verboden zorgverleners op de hoogte te stellen van de pincode van zorgvrager bij het doen van boodschappen of voor welke andere reden dan ook. Gebeurt dit toch, dan zijn eventuele gevolgen hiervan voor het eigen risico van de zorgvrager.
In verband met mogelijke schadeveroorzaking en de daaraan verbonden gevolgen, mag de zorgverlener geen werkzaamheden verrichten waarbij gebruik van eigen auto van de zorgvrager of die van derden nodig is. Optimaal Zorg sluit elke aansprakelijkheid in deze uit. Op verzoek van zorgvrager kan hiervan bij hoge uitzondering worden afgeweken. Hiervoor is vooraf toestemming nodig van Optimaal Zorg. Zorgvrager is, als opdrachtgever, aansprakelijk voor eventuele schade die niet door de verzekering van zorgverlener wordt gedekt en zorgvrager dient zorgverlener een kilometervergoeding te betalen volgens de richtlijnen van Optimaal Zorg.
Optimaal Zorg heeft het liefst tevreden zorgvragers en mantelzorger en is pas tevreden als u dat bent. Mocht de dienstverlening niet naar tevredenheid verlopen, dan horen wij dat graag. Klachten geven Optimaal Zorg de mogelijkheid de zorg- en dienstverlening te verbeteren. Aan het indienen van een klacht zijn geen kosten verbonden. Mocht klager zich eventueel laten bijstaan door een jurist, dan zijn deze kosten uiteraard voor eigen rekening van de klager.
Optimaal Zorg is aangesloten bij De Zorgprofessional en werkt voor de afhandeling van klachten en geschillen volgens hun richtlijnen: Klik hier voor meer informatie
Wanneer zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) niet tevreden zijn, kunnen zij dit in eerste instantie bespreken met de zorgverlener in kwestie. In veel gevallen leidt zo’n gesprek tot de oplossing van het probleem. Als dat niet het geval is, kunnen zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) zich met hun klacht mondeling of schriftelijk wenden tot de leiding van Optimaal Zorg. De klacht wordt binnen 6 weken na ontvangst afgehandeld.
Optimaal Zorg is aangesloten bij De Zorgprofessional en werkt voor de afhandeling van klachten en geschillen volgens hun richtlijnen: Klik hier voor meer informatie
Als zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) niet tevreden zijn met de interne procedure en/of de uitkomst daarvan, kunnen zij hun klacht laten behandelen door de externe geschillencommissie, een onafhankelijke commissie die bestaat uit leden van de Samenwerkende Particuliere Organisaties Thuiszorg. Deze commissie behandelt uw klacht en de reactie van degene waarover wordt geklaagd. Daarna doet de commissie een voor beide partijen bindende uitspraak. Deze wordt schriftelijk en persoonlijk klager en Optimaal Zorg medegedeeld. De procedure duurt maximaal 6 maanden.
Optimaal Zorg tolereert geen discriminatie op basis van leeftijd, levensovertuiging, afkomst, seksuele voorkeur, huidskleur of geslacht. Dit geldt zowel voor onze zorgvragers, eventuele mantelzorger(s) als voor onze zorgverleners.
Optimaal Zorg hanteert een gedragscode waarin deze en andere uitgangspunten ten aanzien van bejegening staan beschreven. Bij de omgang met de zorgvrager dienen zorgverleners volgens deze code te handelen.
Als zorgverleners deze gedragsnormen niet in acht nemen (bijvoorbeeld in de vorm van seksuele intimidatie, agressie, geweld, discriminatie of vooroordelen), kan zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) een klacht indienen, overeenkomstig de hierboven genoemde klachtenregeling.
Als de zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) handelen in strijd met algemene gedragsnormen, kan Optimaal Zorg de zorgverlening met onmiddellijke ingang beëindigen en de overeenkomst met zorgvrager opzeggen.
Onze zorgverleners ontvangen een vergoeding op basis van een Overeenkomst van Opdracht. Wij verwachten van u dat u onze zorgverleners geen extra beloning of cadeaus geeft, in welke vorm dan ook.
Niet tijdig afgezegde zorguren worden in rekening gebracht. Als zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) een afspraak wenst af te zeggen, dient zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) dit uiterlijk 24 uur van tevoren door te geven aan Optimaal Zorg. Indien sprake is van overmacht – zoals bijvoorbeeld onvoorziene ziekenhuisopname – geldt deze afzegtermijn niet.
Vakanties of langere afwezigheid van zorgvragers kant dient zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) minimaal twee weken voordat deze vakantie of afwezigheid plaats zal vinden, door te geven aan Optimaal Zorg Wanneer vakantie of afwezigheid voor langere duur binnen twee weken vóór kennisgeving aan Optimaal Zorg ingaat, dan wordt de voor die twee weken reeds geplande zorg gedeclareerd.
Beëindiging vóór het einde van de indicatie of vermindering van de in de zorgovereenkomst overeengekomen hoeveelheid zorg dient 1 maand voordat beëindiging of vermindering gewenst is, doorgegeven te worden aan Optimaal Zorg.
Wijziging van geplande zorgverlening door omstandigheden buiten de macht van Optimaal Zorg. Optimaal Zorg heeft een inspanningsverplichting tot het leveren van zorg. Als Optimaal Zorg de geplande zorg niet kan verlenen, door ziekte van zorgverleners of door calamiteiten, dan wordt dit zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) zo spoedig mogelijk medegedeeld. De zorg zal in overleg met zorgvrager en/of eventuele mantelzorger(s) worden ingehaald op een ander tijdstip of uitgevoerd worden door een andere dan de aanvankelijk ingeplande zorgverlener, eventueel ook op een ander tijdstip.
Optimaal Zorg kan zorg weigeren of reeds ingezette zorg beëindigen of tijdelijk stopzetten als er redenen zijn op grond waarvan het verlenen van verdere zorg of gevraagde omvang daarvan in redelijkheid niet van Optimaal Zorg kan worden verlangd. Als onvoldoende medewerking van de zorgvrager ertoe leidt, dat de medewerker niet onder veilige en gezonde omstandigheden zijn/haar werk kan verrichten, zal – ter bescherming van de gezondheid en welzijn van de zorgverlener – de zorgverleningovereenkomst worden beëindigd.
In het kader van de Wet Arbeidsomstandigheden is Optimaal Zorg verplicht om zorg te dragen voor goede werkomstandigheden voor haar zorgverleners. De uit te voeren werkzaamheden worden bij zorgvrager thuis verricht. Dit betekent dat Optimaal Zorg ook eisen stelt aan de arbeidsomstandigheden, de veiligheid en de hygiënische situatie voor onze zorgverleners bij zorgvrager thuis.
Huishoudelijke verzorging omvat allerlei activiteiten die te maken hebben met het verrichten van licht tot zwaar huishoudelijk werk, zoals schoonmaken, wassen of boodschappen doen. Optimaal Zorg is een professionele organisatie en wil goede en verantwoorde zorg bieden. Daarvoor worden voor hun taak ervaren, volwassen zorgverleners ingezet, die volgens de richtlijnen en de afspraken werken.
Omdat thuissituaties echter nooit overal hetzelfde zijn, is het ook van groot belang dat zorgvrager en/of mantelzorger(s), bij aanvang van de hulpverlening, onze zorgverleners duidelijk op de hoogte stelt van uw eisen/wensen ten aanzien van wijze van werken, onderhoud van bijvoorbeeld vloeren, meubilair, textiel, gebruik van huishoudelijke apparaten (zoals van wasmachine, droogtrommel) en gebruik van werkmaterialen.
Onze zorgverleners werken op met in achtneming van een hygiëneprotocol. Zie bijlage
In het kader van de Wet Arbeidsomstandigheden is Optimaal Zorg verplicht om zorg te dragen voor goede werkomstandigheden voor haar zorgverleners. De uit te voeren werkzaamheden worden bij zorgvrager thuis verricht, waardoor dit ook eisen stelt aan de arbeidsomstandigheden bij zorgvrager thuis
Dit betekent voor de situatie daar waar mogelijk het gebruik van hulpmiddelen verplicht is.
Voor een goede kwaliteit van de uitvoering van huishoudelijke verzorging zijn goede materialen een voorwaarde. Voor alle materialen geldt dat ze veilig, hanteerbaar en deugdelijk moeten zijn.
Indien geen werkmaterialen aanwezig zijn, kan de zorgverlener haar werkzaamheden niet uitvoeren en is Optimaal Zorg in uiterste situaties genoodzaakt zijn de hulp op te schorten of te weigeren.
De woning van de zorgvrager mag niet zodanig vervuild zijn dat de zorgverlener of het zorgverlenings-proces wordt geschaad. Optimaal Zorg kan de zorg (tijdelijk) weigeren als sprake is van slechte algemene hygiënische omstandigheden.
Als wordt geconstateerd dat de woning te zwaar vervuild is voor het leveren van zorg is actie nodig. Optimaal Zorg kan andere instanties inschakelen (o.a. GGD) die kunnen bemiddelen om ervoor te zorgen dat de situatie verbetert, zodat de gewenste zorginzet kan worden gegeven.
Bij werkzaamheden die zorgverleners van Optimaal Zorg bij zorgvragers uitvoeren, staat hygiëne hoog in het vaandel. De uit te voeren werkzaamheden bepalen de maatregelen die nodig zijn om hygiënisch te kunnen werken. In dit protocol wordt voor de verschillende werkzaamheden toegelicht welke maatregelen op het gebied van hygiëne nodig zijn.
Onderwerp | Richtlijnen |
---|---|
infecties bij zorgverleners |
|
Kleding |
|
Nagels |
|
Haarverzorging |
|
Sieraden |
|
Zakdoeken |
|
Handen wassen |
|
Onderwerp | Richtlijnen |
---|---|
Algemene werkvolgorde |
|
Direct contact |
|
Warmte en vocht |
|
Overbrengen besmettingsbronnen |
|
Zichtbaar verontreinigde oppervlakken |
|
Onderwerp | Richtlijnen |
---|---|
Voorkomen besmetting voedsel met bacteriën |
|
Bereiden van voedsel |
|
Bewaren voedsel |
|
Optimaal Zorg
KvK-nummer 32114235
BIG Paula de Bruin 59917931230
BTW ID NL001903709B93
06 - 12 22 11 37 (09.00-17.00u)
📧 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Contactformulier